Jestem świeżo upieczonym rodzicem. Jakie w związku z tym mam do załatwienia formalności w urzędzie?

Urodzenie dziecka trzeba zgłosić w Urzędzie Stanu Cywilnego. Jeśli maluch urodził się w gostyńskim szpitalu, wtedy rodzice w ciągu 21 dni muszą odwiedzić Urząd Stanu Cywilnego w gostyńskim magistracie, by zarejestrować swoje dziecko, zameldować je, a także otrzymać numer PESEL malucha. O tym, do jakiego USC powinniśmy się zgłosić, decyduje miejsce urodzenia dziecka.

W przypadku małżeństw wystarczy, że w USC pojawi się jeden z rodziców np. ojciec (z dowodem osobistym małżonki), który będzie mógł dokonać sam wszystkich formalności.

W przypadku, gdy rodzice malucha nie są małżeństwem, muszą w USC pojawić się oboje.

Gostyński Urząd Stanu Cywilnego dokona rejestracji malucha na podstawie karty urodzenia, którą wystawia osoba odbierająca poród (np. lekarz, położna). Dokument trafi do urzędu z gostyńskiego szpitala w ciągu kilku dni. Po jego otrzymaniu pracownicy USC rozpoczną prace w programie „Źródło” nad dokumentami malucha, dlatego najlepiej będzie, gdy rodzice zgłoszą się do USC po 10 dniach od urodzenia dziecka.

Podczas wizyty w USC rodzice otrzymają jeden odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL, a także potwierdzenie zameldowania dziecka. Maluchy, które przyjdą na świat w gostyńskim szpitalu, a jeden z rodziców jest zameldowany w gminie Gostyń, otrzymają również mięciutki kocyk opatrzony logo „Jestem z Gostynia”.